Hopp til innhold

Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT

Difis kommunikasjonsblogg

Ordskifte om sosiale medier og offentlig kommunikasjon

Søkeskjema

RSS
Tekststørrelse A+ A a For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Om oss
Meny
Hjem » Asbjørn Følstad ved Sintef snakker om byråkratrollen i endring

Asbjørn Følstad ved Sintef snakker om byråkratrollen i endring

Av Del og Delta, 25. mai 2011

Asbjørn Følstad presenterer følgende bruksanvisning for innlegget sitt: Vi skal lytte, deretter skal vi snakke og så skal vi ta det i bruk når vi  kommer tilbake til kontoret.

Følstad, som har hovedfag i psykologi, setter tonen med å omtale seg selv som en mislykket psykolog som bare får lov til å behandle maskiner.

Hva er sosiale medier? spør han.

- Hvis dere skulle brukt 45 minutter til noe fornuftig, skulle dere ikke sittet her og hørt på meg, men lest Difis veileder for sosiale medier, sier Følstad og anbefaler i samme slengen Kommuneforlagets bok Sosiale medier i all offentlighet.

Følstad får tilhørerne til å snakke med sidepersonen om hva sosiale medier er i to minutter. Han stikker deretter mikrofonen opp i ansiktet på en byråkrat i salen:

- Sosial interaksjon på nett, sier damen.

- Når vi deler og deltar,  svarer en annen.

- En viktig endringsfaktor for nye medier er at de åpner for endringer, sier Følstad.

Sosiale medier understøtter en form for nye linjer, som kan være veldig viktig. Det skaper økt tilgang til kunnskap og ekspertise, binder folk sammen.

- Første hjemmelekse til dere i salen: Bruk sosiale medier til å følge fagfolk dere kjenner,  sier Følstad.

For byråkrater gjør sosiale medier det mulig å gå utenfor linja, å finne uformelle linjer der de skaffer informasjon.

Følstad ber salen diskutere i to minutter hva som er de viktigste nye mulighetene med sosiale medier.
Nye byråkrater i salen får mikrofonen for å svare:

- Å dele dokumenter på tvers.

- Få tilbakemeldinger og komme i kontakt med brukere som man ikke ellers ville kommet i kontakt med.

Følstad sier at hans oppfatning av byråkratiet er at man sitter inni et nøkkelhull og ser ut.
- Men nå har man tilgang til innhold og personer overalt. Den verdenen som er blitt tilgjengelig gjennom internett er enorm. Når man får et problem er løsningen å se ut i verden. Mulighetene er blitt enorme:  Den viktigste er å bli oppdatert. Den eneste måten å bli kjent med alle mulighetene er å lytte.

Hjemmelekse nummer to: Bli oppdatert. Og det skal vi ifølge Følstad bli gjennom RSS-lesere.

- Dere som byråkrater må med nødvendighet bli mer utadvendte. Løsningen på et problem ligger der ute. Ser dere ut kan dere til og med bli tvunget til å bli mer kreative,  sier Følstad.

Det er enighet om at det offentlige skal bli mer åpne. Teknologien gjør dette mulig. Åpenheten gir oss mulighet til å lære av de beste!

Følstad presenterer noen utfordringer i kjølvannet av den nye byråkratrollen:
1. Det er tvil om hvem som har det strategiske ansvaret for sosiale medier. I en kommune, er det rådmannen, er det IT-sjefen?

2. Økt tilgjengelighet skaper økte forventninger. Hva om disse ikke innfris?

3. Gjør sosiale medier det vanskelig å skille mellom privatliv og jobb?
Følstad drar paralleller til Knut Hamsun.
- I hans romaner er folk det de jobber som, lensmannen er lensmann og sorenskriveren er sorenskriver 24 timer i døgnet.  Vi må bruke fornuft og være tydelig om vi har på den profesjonelle hatten. Vi vil ikke tilbake til Hamsuns verden; lensmannen må få fri. Skjønn er nødvendig.

Følstad ber oss ta med følgende hjemmelekse tilbake til kontoret, og invitere våre  kolleger til å hjelpe med å løse den:

- Hva er de viktigste utfordringene med sosiale medier i våre virksomheter? Og hvordan kan sosiale medier gjøre oss bedre?

Han avslutter: Ikke lås dere inne i nøkkelhullet, husk mulighetene – og hjemmeleksene.

Presentasjon: Byråkratrollen i endring (PDF)

  • Kontakt: sosiale-medier@difi.no
  • Telefon: +47 22 45 10 00
  • E-post: postmottak@difi.no
  • Org.nr: 991 825 827
  • Difis nettsteder
  • Informasjonskapsler og personvern